tisdag 2 juli 2013

Filt av mormorsrutor

Filten av mormorsrutor är äntligen klar! Här började jag smått virka några rutor och tänkte inte desto mera på vad det skulle bli. Ibland tänkte jag att det skulle bli en kudde, ibland en väska men vartefter antalet rutor ökade började jag fantisera om en filt, en mindre modell. Så jag satte upp ett mål. 104 rutor skulle jag behöva för att få en filt som är lika stort som vårt vardagsrumsbord, 13x8 skulle det då bli. 104 stycken är väldigt många och ibland kändes det målet väldigt lång borta. Ibland har påsen med garnen legat i flera månader utan att jag virkat och vissa dagar har jag virkat nästan 10 rutor, helt beroende på humör. För några veckor sedan virkade jag klart den sista rutan. Skulle inte min mamma vara den bästa, skulle filten inte vara klar ännu på länge. Mamma har nämligen fäst alla trådar på rutorna. 1456 garnändar närmare bestämt. Tänk vilken tid det har tagit. Tack mamma! Förra veckan fick jag levererade de sista rutorna med fästa trådar så då var det bara att börja lägga pusslet och fundera hur jag skulle sy ihop dem. Efter x antal timmar och avsnitt Skärgårdsdoktorn blev den ihopsydd.  På söndagen gjorde jag inte mycket annat än att sy ihop rutor och igår sydde jag de sista sömmarna.
Till en början hade jag även tänkt sy fast ett tygstycke på baksidan, av t.ex. fleecetyg för att göra den ännu skönare om den skall användas till bebisen. Men när den väl var klar ville jag behålla den "äkta" mormorsrutelooken och inte börja sy på något extra. Därmed mindre arbete åt mig också... Ännu är jag lite osäker på om jag skall virka en kant runt hela filten men om jag känner mig själv rätt tror jag att den lämnar så här eftersom den är i ett sådant skick att nu kan man använda den. Tror jag har spenderat tillräckligt många timmar på detta projekt nu.

104 rutor

Bara att börja pussla



Numrerar rutorna för att göra det lättare att sy ihop

13 rader och 8 kolumner

Jag sydde ihop den radvis först och sedan sydde jag ihop raderna med varandra

Klar!




Therese

4 kommentarer:

  1. Du har varit jätteduktig som virkat filten, o tänk fyra generationer inblandade i filten..:-)/mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är många inblandade som gjort den möjlig! :)

      Radera
  2. halleluja! :P Ha vart jo jättefin! /Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. He e ju tack vare att du lärt me laga rutona som ja ha kuna laga a! :D

      Radera