torsdag 30 maj 2013

Till en liten akademiker

Och det härliga sommarvädret fortsätter att förgylla vår vardagar. Jag är glad att jag bara har en och en halv vecka kvar på jobbet för jag skulle omöjligt klara av att vara i mitt arbetsrum hela sommaren om det skall vara så här varmt hela tiden. Morgonsolen ligger på där och då värms rummet upp väldigt mycket och den värmen vill inte försvinna under dagens lopp. Någon AC har jag inte i mitt rum... Men en och en halv vecka skall jag nog stå ut. 
På jobbet börjar det vara mindre och mindre folk i korridorerna. Studerande har slutat för två veckor sedan och även personalen tycks försvinna. Det är riktigt tyst och lugnt överallt, inte som man är van vid. Även en av mina kollegor har flytt landet för en månad för att jobba utomlands en tid. Eftersom han inte är på plats då jag slutar så hade vi en gemensam sommarlunch i början av veckan då han ännu var på plats. I samband med lunchen fick jag en liten gåva, en avskedsgåva eller vad man skall kalla det. Bebisen fick en Pettson bok och jag fick ett presentkort till strampen. Motiveringen till varför bebisen fick en bok och inte någon liten söt body är för att Hanken är ju ett universitet och har en akademisk inriktning så bör bebisen också redan från början lära sig upptäcka nya saker och "forska". Denna Pettson bok är uppbyggd så att barnet skall hitta vissa saker på bilderna och lära sig söka efter "okända" saker. Rätt så fyndigt tyckte jag. 
Kortet som jag fick med är en spindel med många ben. Min kollega sade att hon egentligen ville att det skulle vara en myra eftersom hon tycker att jag är flitig som en myra. Men nu får spindels ben symbolisera dels det att jag är "rama" på att göra mitt jobb, dels går jag hurtigt när jag skall någonstans. Det har varit ett stående samtalsämne hela läsåret, min hastighet när jag går. Eftersom jag tydligen inte borde gå så snabbt eftersom jag är kort.  
I övrigt händer inte mycket. Jag försöker undvika att bli svullen i fötterna och benen med att dricka mycket vatten och speciellt grapejuice. Det är så förfärligt äckligt men jag pinar i mig den ändå. Färsk grapefrukt är bättre men jag har varit så lat nu så jag orkar inte pressa nya frukter stup i kvarten. Har ni andra förslag på hur man undviker att samla på sig vätska?
Imorgon har Björn sin dimission och jag skall få dra på mig en vacker långklänning. På söndag blir det också lite kaffe och dopp för de närmaste och till det började jag lite smått att baka idag. Men det mesta blir nog att förbereda på lördagen. Hoppas på dåligt väder då.... 
Jaha, de var väl allt för nu... Lite bilder på det så blir det nog bra:  

Bebisens litteratur


Flitig som en spindel?



Försöker se till så att jag inte samlar på mig vätska genom att dricka denna hemska dryck

Kaka till söndagens examenskaffe


Therese

2 kommentarer:

  1. Nä hödu va seir du?! Regn? Nejdu de ska no vara toppen väder då de ska firas hela dagen o natten lång våra studenter o skolavslutning ;)
    /Syster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåjo, för studenternas skull får de nog vara bra väder, men då ja har tänkt baka en del o de e tråkigt att vara inne då de e bra väder. Men nu har jag i och för sig fått gjort rätt så mycket redan så jag hinner nog njuta av vädret imorgon om de blir bra. :)

      Radera