onsdag 15 maj 2013

Lådan med stort L

Förra veckan kom ett avi på posten. Lådan med stort L hade kommit! Vi tittade omsorgsfullt och ömt igenom alla saker som fanns i den. Jag är väldigt tacksam för allt det fina som man får i och med lådan men lite mera neutrala färger hade jag ändå önskat... Det var kanske lite mycket retro stil över plaggen men de kommer nog att fylla sin funktion hur de än ser ut. Nu skulle vi bara behöva få hit en byrå som finns hos min faffas, men som är min gamla och som jag hade i mitt flickrum, som vi har tänkt förvara bebisens kläder i. Efter att vi fått byrån kan jag börja tvätta alla kläder. Vi har fått ärva en massa kläder av bebisens kusiner så egentligen har vi inte "behövt" köpa så mycket. Trots allt har jag nog köpt några plagg, det är ju så svårt att stå emot allt sött och gulligt i affärerna. Den första tiden klarar vi i alla fall oss med de kläder som vi har nu.


Hittade en gravidlista som jag tänkte fylla i eftersom detta inlägg blev väldigt bebisrelaterat.

Halsbränna: Nej, har endast upplevt halsbränna några få gånger i mitt liv så jag vet knappt hur det känns.
Ryggbesvär: Nej
Bäckenbesvär: Nope
Muskel och vadkramp: Nix
Åderbråck: Inte sett till något ännu
Hemorrojder: Inte det heller
Nästäppa: Nej
Urinvägsinfektion: Nej
Känsligt tandkött: Jag har alltid haft känsligt tandkött men inte så att det skulle ha blivit värre
Bättre hy och hår: Hyn har blivit mycket bättre, hoppas det håller i sig även efteråt. Håret har också blivit bättre, nu kan det gå flera dagar mellan hårtvättarna utan att det blir det minsta flottigt
Illamående: Någon gång har illmåendet sköljt över mig men de få gångerna kan räknas på en hand (om man utesluter illamåendet i början av graviditeten som tack o lov var väldigt lindirgt det också)
Ömma bröst: Inte mera, värre i början
Viktökning: 10+ kg
Trötthet: Inte är jag tröttare under dagen men jag blir fortare trött på kvällen, tupplurar ofta en stund på eftermiddagen eller så somnar jag i soffan där kring 21 för att sedan i halv-vaket tillstånd borsta tänderna och bege mig till sängen och fortsätta sova
Upp och ner i humöret: Inte mera än vanligt, lite blödigare för sorgliga saker men inga raseriutbrott och det kan sambon instämma på
Strimmor på magen: Inte en enda, tack mamma för de fina generna!
Putande navel: Inte ännu, men nu börjar den nog bli väldigt platt
Svullnader: Inga långvariga, vid högre värme sväller fingrarna upp men de går ner tillbaks
Yrsel: Endast om jag ligger raklång på rygg så att magen tynger på, väldigt obehagligt varje gång vid rådgivningen att ligga ner när man skall mätas
Förhöjd kroppstemperatur/svettningar: Nope
Järnbrist: Nej, lite lågt hb i mitten av graviditeten men fick upp det med kosten och nu har det hållit sig kring 122-125
Sammandragningar: Inte ännu
Sömnproblem: Det är inte längre lika bekvämt att sova, men med lite kuddar här och där får jag ändå oftast sova hela natten förutom några vändningar och justeringar
Nytt konstigt matbehov: Har inte känt av något extra sug under graviditeten, i början var jag mest snål på allt onyttigt som grillmat och chips medan jag för en tid sedan var riktigt sugen på färska och läskande frukter men annars äter jag som vanligt förutom kaffet som jag inte tål mera.


Therese

1 kommentar:

  1. Fina saker! Skönt ti kuna njut åv väntan... :) /Milla

    SvaraRadera