tisdag 19 april 2011

Nya tatueringar

Det som det alltså tisslat och tasslats kring så mycket. Och det som jag varit så hemlighetsfull med kommer här! I fredags var vi och gjorde nya tatueringar.
Den som jag gjorde är en kompass med ett yin och yang märke i mitten. Jag har funderat länge på vad som skulle vara motivet på nästa och helt plötsligt slog det mig en dag när jag satt och slösurfade. Hade tänkt redan tidigare att göra en till tatuering i vinter men eftersom att jag inte kom på något som jag ville ha och som kändes rätt så tänkte jag att jag får fundera till nästa vinter. Jag vill helst inte göra någon tatuering när det nu blir till sommar. Risken för infektioner och liknande är mycket större då och detta var nu i senaste laget. Men som sagt plötsligt visste jag exakt vad jag ville göra.

(Tatueringen är inte helt läkt ännu och innan jag tog fotona hade jag just tvättat den. Därför finns det lite vattendroppat här och där och den är ännu lite skrovlig på ytan)


Jag har flera gånger velat fram och tillbaka mellan en kompass och ett yin och yang märke. Men aldrig tänkt tanken på att kombinera dessa. Eftersom att jag vill ha mycket djup i tatueringen och en ordentlig tanke bakom den så kändes både en kompass och ett yin yang märke var för sig för simpelt för mig. När tanken kom på att kombinera dessa visste jag med detsamma att det var alldeles rätt och kunde knappt vänta tills jag skulle få fara och göra den. Jag har sketchat på många olika varianter innan det blev just denna. Det var främst ringen som jag hade många olika idéer på.


Tatueringen symboliserar två saker men som ändå smälter in i varandra. Kompassen skall fungera som en vägledning genom livet, vid svåra beslut och stora vägskäl. Yin yang symbol symboliserar balans. I livet måste det finnas både bra saker och dåliga saker för att man skall uppskatta det fina i livet. Därför är det också viktigt att det finns balans i livets val. Ibland är det inte den lättaste och kortaste vägen som är den rätta. Ibland måste man passera de mörka och gråa stigarna för att komma till en solig och blommande äng. Det blev väldigt bildligt här nu men det är lättare att beskriva hur jag tänker med metaforer.




Den sitter alltså på mitt högra den, på ytter sidan. Inte helt bak på vaden utan lite mera framåt.

Denna tatuering var helt annorlunda än mina rosor. Både till hur den har betett sig nu efteråt och hur det kändes när den gjordes. Eftersom att det inte är några skuggningar utan allt är täckt så gjorde det mycket ondare när den gjordes. Konturer gör nämligen ondare än skuggningar, i alla fall för mig. Den tog ca. 45 min att göra. Dessutom har den inte varit lika svidande sjuk efteråt. Istället har det varit en packande känsla och mera ondare. Dessutom har den betett sig annorlunda vid smörjning. Konstigt hur det kan vara så olika. Men det är i alla fall skönt att jag kan sköta den själv och inte behöver ha någon som tvättar, smörjer och tejpar hela tiden.

Nu är det bara att börja planera nästa. Tänk hur snabbt man glömmer smärtan..

Björn passade också på att göra en till tatuering. Jag tror att bilderna talar sitt klara språk så ni får ingen utförligare detaljerad information om den. Det är alltså en dödskalle med en hatt på (hans efternamn är Hatt), trumpinnar i bakgrunden (för att symbolisera honom som trummare) och ordet Passion (eftersom att just musik är hans passion).




Kommentera gärna och säg vad ni tycker om just dessa tatueringar. Eller tatueringar i allmänhet. Jag vet att det finns många olika åsikter om dessa kroppsutsmyckningar. Mina tatueringar är en del av mig och jag skulle aldrig vilja ta bort dem!

3 kommentarer:

  1. Hur mycket kostade Jin och jang kombinationen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att jag minns inte riktigt... 50€ skulle jag säga sådär spontant, men det kan ha varit mera.

      Radera