lördag 2 april 2011

Ledig lördag

En lördag och jag har inget skolarbete som jag sådär absolut måste göra. Vet ni hur skönt det känns? Det är alldeles underbart. Visst finns det lite saker här och där som man borde göra men det är inget som ligger på och måste bli gjort idag. Idag skall jag istället ta ett pass på svärmors cosstrainer. Vet inte när jag sist skulle ha tränat. Det finns absolut ingen tid till det. Någon promenad här och där jag klämt in mellan varven men inte mer än så. Det skall bli riktigt skönt att få svettas ordentlig en gång.
Jag kom på en annan grej som jag helt glömt bort att berätta. Vi har beställ biljetter till Sauna Open Air festivalen i sommar. Jag och killgänget. Nu gäller det bara att få tag i något ställe att bo på så länge. Det är inte det lättaste kan jag säga. Några andra personer som behöver övernattningsställe just de där dagarna. Men det brukar nog lösa sig till sist. Vi är ju vana att sova i tält åtminstone..



Bild härifrån

Jag kom på en sak som jag alltid funderat på när jag läst bloggar. Nu när jag håller på att skriva min kandidatavhandling blir man väldigt medveten om referenshantering och hur viktigt det är att man anger källor så att det inte är frågan om plagiat. I bloggsammanhang har jag märkt att det är väldigt många bloggare som anger Google som en källa när man lånar bilder. För mig känns det väldigt konstigt att referera till Google. De har ju inget att göra med upphovsrätten, det är inte Google som har gjort en bild eller liknande. Om man sätter det i ett textsammanhang kanske det blir klarare; om man berättar om ett recept som man hittat på en internetsida, inte tror jag att någon skulle ange Google som källa var man kan hitta receptet. Det är (väl?) självklart att man anger webbsidan var man hittar receptet. Eller hur? En liten tanke som jag tycker man kan ha bakom örat. Alla som har skapat något har rätt att bli angivna som upphovsman, Google är nog nästan aldrig upphovsmannen till en bild..

Ha ett fortsatt trevlig veckoslut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar