torsdag 8 oktober 2015

Tacokrydda

Vi har ofta tacokryddad mat hemma hos oss. Det blir tacosallad, tacos, tortillas, tacopaj osv... Alla i familjen gillar tacosmaken. År ut och år in har vi därför handlat hem den färdiga tacokryddan från butiken. För inte så länge sen kom jag över ett recept på egengjord tacokrydda och nu är jag helt såld. Varför har vi släpat hem tacokryddan från butiken (som innehåller sånt man kanske inte vill mata sin kropp med) när det är så enkelt att göra egen?
Så nu vill jag upplysa alla andra om detta också. Gör egen tacokrydda! Det går snabbt och du ser precis vilka ingredienser du kryddar köttfärsen med.

Tacokrydda
1,5 tsk  havssalt
2 tskchilipulver
2 tskpaprikapulver
1 tskvitlökspulver
1 tsklökpulver
1 tskspiskummin
2 krmcayennepeppar


Receptet kommer från Paleoskafferiet och är tänkt för 500 g maletkött. Eftersom vi oftast har 400 g brukar jag minska lite på måtten. Under tiden köttfärsen bryns blandar jag ihop kryddan och häller sedan över köttfärsen och tillsätter lite vatten.
Så nästa gång ni besöker affären, handla hem kryddor till egen tacokrydda och börja gör egen.

Imorgon blir det dock inget fredagsmys med tacomat. Mannen sticker iväg på en helgresa och jag får bästa vännen hit på tjejkväll med övernattning. Ser framför mig god plockmat, lite vin och en massa tjejsnack. Oj, så jag längtar!

Therese

1 kommentar:

  1. Njut av kvällen! Ha en bra helg! :)
    Kram syrran

    SvaraRadera