måndag 12 oktober 2015

Lingoncheesecake

Huh, det var ett intensivt veckoslut. Det är minsann energiuttömmande att vara ensam med herremannen flera dagar i streck. Som tur hade vi besök av min kompis och hennes 5 månaders bebis på fredag och sen på kvällen kom bästisen på övernattning. Allt kompishäng (och fika, choklad och vin) gav extra energi. Men nu var det inte helgen jag skulle blogga om utan en kaka som jag gjorde redan förra helgen.

Till kaffebesöket förra veckans söndag hade jag förutom kanelbullar (eftersom det var kanelbullens dag) även gjort en lingoncheesecake. Jag utgick från det här receptet men ändrade om lite vartefter så att den skulle falla mina preferenser bättre i smaken.
Min version blev så här:
Botten
3 dl rågflingor
En klick kokosolja
0,5 dl kokossocker
Fyllning
6 gelatinblad
4 dl vispgrädde (jag använde alpro soyas visprädde)
500 g kvarg
Några droppar stevia sötningsmedel
1 tsk vaniljpulver
3 msk hemgjord sockerfri rödvinbärssaft
Topping
2 gelatinblad
200 g lingon
2 msk kokossocker
2 msk hemgjord sockerfri rödvinbärssaft

-Bryn rågflingor i en torr stekpanna. Tillsätt kokosolja och kokossockret och rör om tills allt blandat sig (fortfarande med stekpannan på plattan).
-Platta ut flingorna i botten på en form med löstagbar kant. I receptet skulle man använda en form med 24 cm i diam, men min var större och jag tyckte att det fungerade bra i alla fall. Ställ kallt så länge du gör fyllningen.
-Blötlägg gelatinbladen.
-Vispa grädden.
-Blanda kvarg, sötningsmedel och vaniljpulver.
-Smält gelatinbladen i saften och rör ner dem i kvargblandningen.
-Blanda grädden och kvargen. Häll över botten och in i kylen igen i minst 1 h.
-Blötlägg gelatinbladen till toppingen.
-Koka sönder lingonen tillsammans med kokossockret (jag behövde inte tillsätta något extra vatten utan hade bara lingonen i kastrullen och kokade en stund på svag värme).
-Smält gelatinbladen i saften och rör ner i de sönderkokta lingonen. (Vill man ha en slätare gelatinyta på kakan kan man sila lingonen men jag valde att ha med alltihopa.)
-Häll lingonen över kakan och in i kylen igen. Jag hade den över natten, men i originalreceptet föreslår man minst 4 h.

Colin var inte alltför förtjust i kakan, men vi andra kring kaffebordet tyckte att det var en god, annorlunda cheesecake. Den var dessutom inte så söt i smaken. 
Eftersom tre vuxna knappast äter upp en hel cheesecake (och för att undvika snaskande hela veckan efteråt) frös jag ner den och tog upp lagom till fikat på fredag. Den smakade ännu likadant men konsistensen hade blivit lite porösare. Sammamfattningsvis gick den alltså riktigt bra att frysa också.


Kanelbullar och lingoncheesecaken kanske inte är den bästa kombinationen på ett kaffebord. Men ibland är det inte så noga. 



Och ikväll åt vi upp sista biten av cheesekaken så nu är den helt slut. Kanelbullarna hade jag med till jobbet så de är också ett smakminne blott, birde baka en sats till att frysa in.


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar