torsdag 22 oktober 2015

Ekologisk städning

Förutom att jag försöker plastbanta hemmet* så har jag också ett annat projekt på gång. Jag försöker byta ut alla städkemikalier till ekologiska varianter. Tyvärr är jag inte lagd så att jag kan slänga alla städmedel på en gång och köpa nya ekologiska utan jag använder upp de gamla och byter ut vartefter de tar slut.

(*Som är en lång process. Jag köper inga nya plastprodukter i mån av möjlighet utan satsar på glas eller rostfria alternativ. I helgen gjorde jag dock ett snedsteg. Colin fick nämligen en lunchlåda från Ikea i plast. Den är av riktigt usel kvalitet och kommer säkert att gå sönder när som helst, men där och då vid Ikea tänkte jag inte riktigt så långt. Jag såg mest framför mig att han skulle bli glad över att få den, och det blev han ju. Lådan är formad som ett hundhuvud och den får ofta vara i hans famn och får många pussar. Så något gott förde det ju med sig i alla fall. När den går sönder blir det i alla fall någon som inte är gjord i plast.)

Jag har kommit en rätt lång bit på vägen i processen att byta ut städmedlen och majoriteten är ekologiska. De här finns hemma i städskåpet just nu:

Attitudes badrumsrengöring
Bildkälla.


Ecovers toalettrengörare
Bildkälla.

Ecovers diskmedel
Bildkälla.

Och denna finns redan i skåpet när Ecovers tar slut: Attitudes diskmedel
Bildkälla.

Ännu finns det kvar av den gamla spegel- och fönsterrengöringen men jag har införskaffat denna att använda när den tar slut:
Attitudes rengöring för speglar och fönster. 
Bildkälla.

Ekovistas tvättnötter 
Bildkälla.
Tvättnötterna är inte lika effektiva på fläckar som vanlig tvättmedel. Till en början var jag skeptisk till att börja använda tvättnötterna just av den orsaken. Jag tyckte inte riktigt att jag skulle ha tid eller ork att förbehandla fläckarna på kläderna. Men det tar sist och slutligen inte lång tid. När jag skall sätta igång en maskin med tvätt går jag igenom det som skall tvättas och de kläder som har större synliga fläckar gnuggar jag sen olivtvål på. Det är naturligtvis nästan bara Colins kläder som behöver förbehandlas och hittills har nästan alla fläckar kommit bort med den metoden. På en vit body fanns det såsrester över hela magen efter en dag hos dagmamman och där syns de gula (curry) fläckarna ännu. Men man har lärt sig med tiden att inte använda de fina kläderna hos dagmamman.



Ecovers sköljmedel (sedan jag började använda tvättnötter använder jag inte sköljmedel mera, men denna finns kvar i skåpet ännu i alla fall.)
Bildkälla.

Det som ännu finns på listan att byta ut är diskmaskinsmedlet, men det lär dröja en stund. Vi har nämligen två oöppnade lådor ännu av "vanliga tabletter". När det blir dags att byta tror jag att det blir Ecovers diskmaskinstabletter. 
Bildkälla.

Snart kommer jag också att byta ut allrengöringen till Ecovers variant, men det dröjer nog en stund ännu. Det går ju inte åt så mycket medel per städning så det räcker länge.

Ecovers allrengöring
Bildkälla.
Tidigare har jag köpt alla produkter på citymarket inne i centrum. Jag har varit så glad över att de har haft en rätt stort utbud av ekologiska städprodukter. Nu har de tyvärr slutat med dem, åtminstone Attitudes, vet inte ännu hur det är med Ecovers. För inte så länge sedan hittade jag några Attitude produkter i "bortslumpningshyllan" eftersom de slutade med det märket så nu köper jag Attitude produkter på Ekosoppi. Och visst är det bra att kunna stöda en lokal och liten företagare, men det påverkar också priset tyvärr.

Utöver de här produkterna som är menade till städning har jag också börjat använda mig av helt naturliga varianter. Är diskhon smutsig och ofräsch brukar jag strö bakpulver/matsoda i diskhon och låta verka en liten stund. Sen är det bara att skrubba med en svamp och du har en skinande diskho. Att köra citron och vatten i micron en stund hjälper till att lösa upp fett och ingrodda matrester. Kaffekokaren och vattenkokaren brukar jag koka ur med ättika och vatten med jämna mellanrum. Ett annat tips som jag såg häromdagen var att strö bakpulver på madrassen i sängen och sen dammsuga bort det. Det skulle suga upp fukten som finns i madrassen. Jag måste testa det nästa gång vi byter lakan.

Therese

2 kommentarer:

  1. Läs dig in på Enjo istället :) Endast kallt vatten och mikrofibrer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har jag funderat på det, men jag är lite emot hela säljkonceptet tyvärr...

      Radera