måndag 5 oktober 2015

Mera vegetariskt

Sedan jag läste boken Äta Djur av Jonathan Safran Foer har jag försökt få in mera vegetariska maträtter hemma hos oss. Jag försöker få till åtminstone en vegetarisk rätt per vecka. Den äter vi nog av i flera dagar så i verkligheten är det flera måltider i veckan som blir vegetariska. När dessutom sommaren är över och grillen inte används mera tycker jag det är ännu lättare att få till en mera vegetarisk kost.

I det här inlägget ville jag tipsa om en rätt som åtminstone Colin åt med stor aptit trots att den innehåller mycket grönsaker. Nu är han ju tack o lov rätt så bra på att äta grönsaker (än så länge), han storgillar avokado, tomat och gurka. Morötter funkar ibland, zucchini har han ännu inte fått smak för och salladsblad går helt bort. Häromdagen gjorde jag en vegetarisk lasagne med olika grönsaker som alla i familjen åt med god aptit, och plus i kanten för att den räckte flera dagar.Istället för köttfärssåsen gjorde jag en tomatsås med stekt lök och vitlök och istället för ostsåsen gjorde jag en röra av grynost, riven morot, riven zucchini, broccoli och majs. Jag varvade lasagneplattor, tomatsås och grönsaksröran, hällde på ett paket grädde och lite mjölk för att det inte skulle bli för torrt, strödde på lite riven ost och in i ugnen på 200 grader ca. 30 min. Vill du få in mera grönsaker i vardagen, testa en vegetarisk lasagne! Man kan spela rätt så mycket med kryddningen av tomatsåsen. I den här varianten använde jag mig mest av örter så som timjan och oregano. Man får testa sig fram med vad familjen gillar. 

Det är ju tur att jag inte klassar mig som någon matbloggare, för det här ser inte aptitligt ut... Det här med att fota vackra matbilder är inte riktigt min starka sida. Antingen glömmer jag bort att fota eller så är jag så hungrig så jag inte orkar få till en snygg bild.

Ett annat recept på en vegetarisk lasagne som alla i familjen gillade är den här. Jämfört med lasagnen ovan är den här maffigare och känns kanske mera som en vanlig lasagne. Rekommenderar den verkligen.
Föra veckan fick jag också inspiration av Linda som bloggade om vegetarisk mat, så till fredagsmyset gjorde jag falafel och pitabröd. Mannen i huset åt, sonen i huset åt med god aptit och frun i huset åt med god och stor aptit.


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar