tisdag 6 oktober 2015

Ändrade planer

Ibland blir det inte alltid som man tänkt sig. Ikväll hade jag anmält mig till en föreläsning på arbis, "Hemmets dolda gifter".
Att färdigmat, kosmetika och specialrengöringsmedel kan innehålla oönskade kemikalier visste du kanske redan. Men visste du att också plaster, textilier, elektronik och barnleksaker kan innehålla ämnen som är skadliga både för oss och för vår miljö? Vi diskuterar och får konkreta tips på vad vi kan göra för att minska användningen av kemikalier i vardagen. Ila är kvinnan bakom morotsliv.com. 
Från Vasa Arbis hemsida

Visst låter det intressant? Men nu blidde de ingen föreläsning för mig ikväll sist och slutligen... Idag dök det upp en jobbgrej för Björn som han behövde fara på ikväll, som ändå kändes viktigare än min föreläsning. Vi lyckades inte hitta någon skötare till Colin med så kort varsel så då stannade jag hemma. Det känns inte heller vettigt att någon från hemtrakterna skall köra flera timmar ikväll för att bara sköta en liten stund. Jag antar att det är så här familjelivet/-pusslet skall vara och då har vi ändå bara ett barn och jag jobbar deltid... Men visst ställer det högre krav på planering och pusslande när vi inte har våra familjer häromkring. Ingen som kan rycka in med kort varsel. Men jag tycker vi klarar det galant ändå! Man får helt enkelt se till att anpassa sig sådana här gånger och inte gräma sig över vad man missar. Det kommer fler gånger! Det som irriterar mig mest är att jag ändå är tvungen att betala avgiften fastän jag avanmälde mig, det måste man nämligen göra senast 4 dagar innan...

Så nu sitter vi och tittar på Barnkanalen, vilket verkligen inte händer ofta... Men jag kände att energinivån var i botten och när han totalvägrade att fara till butiken när jag nämnde det orkade jag inte ta striden. Så nu gör vi så lite som möjligt istället. Mysigt det också, om det inte vore för alla "mamma, va de dä?" "Mamma, va hete den?" osv, varje sekund.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar