måndag 21 november 2011

Julgardiner

Nu är det bara några dagar kvar tills det är lilla jul och då får man minsann börja julpynta lite smått. Speciellt när man bor i en studiestad och kommer att åka hem-hem under hela julen och på så vis inte kan njuta av julpyntet i den egna lägenheten då. Men detta sagt vill jag visa julgardinerna som kommit upp för detta år. De flesta är alla från min barndoms hem och det känns extra familjärt och mysigt att ha dem hängandes här även om de inte är de modernaste. Men för mig betyder de jätte mycket! De påminner mig på ett trevlig sätt om det som en gång varit men aldrig mera är... Julen är inte en lätt högtid som skilsmässobarn men efter att ha överlevt några nu vet jag att det går även om jag är väldans ivrig på att få börja skapa egna traditioner med en egen familj. Då behöver man inte på samma sätt tänka hur det Kunde ha varit. Nåväl, det om det. Nu till mina gardiner!
Eftersom att jag inte har den mest avancerade kameran som tar de bästa bilderna får ni bara kika lite på hur gardinerna ser ut och inte hela rummen. Dessutom är det väldigt mörkt och trist ute som gör att bilderna blir väldigt otydliga (åtminstone för mig som inte riktigt kan det här med att ta bra bilder )

De här söta tomtarna pryder vårt extra rum. De är de enda som är nya. Jag köpte dem för en billig peng på Anttila för några dagar sedan.




I vardagsrummet har de vita gardinerna som annars är i sovrummet fått ett rött band som är av samma tyg som den röda kappan. Den röda kappan bruka
de hänga där hemma i vardagsrummet.



De här kuddöverdragen brukade också vara där hemma i vardagsrummet.

I sovrummet hänger dessa söta tomtar. Också från mitt barndomshem.


Jullakanen har fått komma i sängen. Dessa är nog mina egna och inga arvegods.

I köket hänger detta vinterlandskap med tomtar. Den passade bra ihop med den gula väggen, eller i alla fall bättre än om det skulle ha varit en röd gardin.



Jag har ännu två par gardiner som inte passade någon stans men som jag hoppas att skall passa i vårt framtida hus. Dessa nostalgiska gardiner ger mig så mycket värme och jag riktigt känner nervositeten man hade som barn komma smygandes.

Detta ljus köpte jag på helgens julmarknad. Det doftar underbart kanel och ger en härlig julkänsla! Brinntiden sades vara 50 timmar så jag hoppas det stämmer för jag vill gärna att det skall brinna länge och skapa stämning!

Har ni börjat julpynta ännu?

1 kommentar:

  1. Har du disse julegardinene ennå, de som hang på kjøkkenet?🤶

    SvaraRadera