fredag 12 december 2014

Tomat- och morotssoppa

Jag kände att det var dags för lite matrelaterat här på bloggen igen! För några veckor sedan hittade jag ett recept på Saras blogg (länk) på en tomatsoppa. Soppan är en slät, mixad soppa. Det är sällan vi gör sådana soppor hemma eftersom jag tycker att det mest känns som en förrätt eller mellanmål. Colin däremot gillar verkligen sådana här typer av soppor under de perioder som han har tandsprickning på gång och inte gärna tuggar så mycket.
Från ursprungsreceptet som Sara hade så gjorde jag själv lite ändringar. Jag hade i avsevärt mycket mindre honung och sedan lämnade jag bort buljongen och kryddade med egna kryddor istället. Och då föll den alla i smaken. Det var åtminstone ingen som klagade. Och med något tilltugg till fick jag också känslan av en hel måltid.

Saras bild. Länk till inlägget.
Den här soppan kanske inte passar riktigt kring juletider men absolut under vintern överlag. Och dessutom tycker jag det är bra att variera all köttkonsumtion med lite vegetariska rätter också.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar