onsdag 17 december 2014

Ledig dag mitt i veckan

Idag har jag för ovanlighetens skull ledigt, trots att det är onsdag. Jag skall nämligen jobba på fredag så då blev det ledigt idag och imorgon istället. Och tänk vilken perfekt dag att vara ledig på! Vädret är ju helt underbart. Vi har varit ute största delen av dagen hittills. Colin sover nu så jag skall passa på att göra lite pappersarbete så länge det är lugnt i huset.

Vi började dagen i lugn och ro med tända ljus och spaning efter arbetsfordon där ute. Vi lyckades faktiskt se plogbilen hela två gånger.
 

Sen när det ljusnat tillräckligt for vi ut för att leka i snön. Tråkigt nog var Colin inte så där förtjusande glad över snön. Men jag kan förstå honom. Det var inte lätt att gå i den tunga snön och han ramlade hela tiden. Och krypa ville han absolut inte... 
Han blev på bättre humör när vi tog fram pulkan och for ut till cykelvägen och tittade på lastbilen som arbeta vid vägen. Idag tyckte han faktiskt att det var riktigt roligt att åka i pulkan. Det var inte en skräckupplevelse som förra gången, när han bara gallskrek om han skulle sitta i pulkan. Idag skrattade han hjärtligt när vi susade fram. 

 Det var så vackert sken när vi for ut i morse. Som vanligt ger bilderna absolut ingen rättvisa!

 Vi har en person som tydligen tycker att vår gård fungerar som en passlig genväg till busshållplatsen här utanför. Idag råkade vi vara ute när han kom gående, helt kallt över vår gård. Jag sade åt honom att det inte är någon genomgång här och att vägen går på andra sidan. Han bara mumlade något tillbaka och gick vidare. Då skred jag och Colin till verket och visade tydligt att man inte skall gå där. Vi gjorde en mur (kanske mera en hög...) där han brukar smita ut från gården till vägen. Förhoppningsvis fattar han poängen nu!
Är det inte katter så är det rebelliska ungdomar...

Efter lunchpaus blev det dags att traska iväg till tandläkaren. Colin var nämligen och trillade olyckligt igår vid dagmamman. Han hade slagit i munnen och börjat blöda vid tandköttet. Vi var för säkerhets skull och kollade upp tänderna så att de inte skulle ha blivit skadade. Tandläkaren tyckte att eftersom Colin äter som vanligt och tänderna inte verkade röra på sig när han kände i munnen så är det nog inget att oroa sig över. Men bra att få det uppkollat i alla fall.
 

 Och vi fick se solen på vägen dit! Eller Colin passade på att ta en tupplur eftersom det var mitt i hans dagsvila så han missade de härliga solstrålarna.

Men jag passade på att njuta riktigt ordentligt!
När vi kom hem fortsatte Colin att sova i vagnen och jag skottade snön utanför vår lägenhet. Och det var minsann en tung snö att skotta. Ett ordentligt armpass blev det och rejält svettig var jag efteråt. Tur att vi inte har någon stor gård.

Nu skall jag börja på med pappersarbetet och hoppas att Colin sover ännu en liten stund så att jag skulle hinna baka något julgodis också.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar