onsdag 10 december 2014

Stockholmsweekend

Stockholmsresan, för att fira våra 10-år tillsammans, blev alldeles magisk! Alla småbarnsföräldrar borde med jämna mellanrum få en helg tillsammans, utan barn, på annan ort, för att rå om varandra och bara vara det där paret som man var innan man fick barn, lämna mamma- och papparollerna hemma. Vi borde verkligen bli bättre på att komma iväg tillsammans. Det ger så mycket att få en paus från all vardagsstress! Det känns som att jag svävar på moln efter resan!

Vi startade på fredag morgon från Vasa med flyg, mellanlandade i Helsingfors och var framme i Stockholm vid lunchtid. Vi började med att föra väskorna till hotellet, checka in kunde vi göra först senare, och sen strosade vi runt i centrum resten av eftermiddagen. Vi började med lunch på Drottninghof. Maten smakade riktigt bra, men stället var lite kaotiskt så där vid lunch tid. Mätta blev vi i alla fall och vi hade energi att insupa storstadskänslan.
Vi beundrade Nk:s julfönster och det var minsann inte något som man ser här i Vasa i alla fall. Jag var ungefär lika exalterad över alla figurer som rörde på sig som småbarnen. Titta de rör ju på sig! Sambon däremot var inte lika fascinerad...

Välkommen till Tomtenissarna!
Här är alla julklappslistor som tomten fått.
I verkstaden tillverkade man alla julklapparna med spännande maskiner.
Det bakades också!
I granskogen.
Tomtefar läste saga för tomtenissarna vid läggdags.
Inser först nu att jag borde ha filmat fönstren istället för att verkligen kunna visa hur det var.

Ingen av oss var på något stort shoppinghumör så vi strosade mest runt och försökte få julkänsla i duggregnet.

Jag tror inte att jag kände av hungerskänslan en enda gång under hela resan. Vi åt och fikade med jämna mellanrum!
Saffransbulle! Gud så gott!

Senare på eftermiddagen for vi tillbaka till hotellet för att checka in. Vi bodde på Birger Jarl och jag har (knappt) något att klaga på vad gäller hotellet. Det var fräscht och framför allt, frukosten hade Allt! Det viktigaste med hotellövernattningar är helt klart frukosten och om den inte är bra får hotellet väldigt lågt betyg för mig. Men denna gång hittade vi ett bra hotell och personalen var trevlig. (Det som irriterade mig var att efter städningen på lördag så hade vi plötsligt bara en mugg och ingen sked, jämfört med två muggar och en sked, när vi kom dit.)
 När vi checkat in på rummet skålade vi i champagne!
Undrar om hotellet tagit denna flaska med avsikt eller att det bara råkade sig. Det borde ha varit "et Son" så skulle den ha varit riktigt passande! Gott var det i alla fall!

Middagen intogs sedan på Jensens Böfhus. Förrätten var kanske inte den bästa, lite väl mycket ost på nachosen, men köttet i huvudrätten var riktigt gott och Irish coffee till efterrätt slank lätt ner!

På lördag styrde vi kosan mot Skansen. Vi passerade Nordiska Museet men kände inte för att gå på museum just denna dag. Undrar när den dagen kommer...

En liten kö var det när vi kom dit men det gick ändå fort att komma in.

Jag hade inte trott att Sollidenscenen skulle vara så där liten. Det ser ju så stort ut på tv...

På julmarknaden kunde man dansa, men det var mest föräldrar med barn som gjorde det. Vi stod över denna gång. På julmarknaden hittade man mycket i matväg: ljuvliga pepparkakor, glögg, våfflor, saffransbullar, ostar, korvar, godis, brända mandlar och mycket mera. Det var synd att vädret inte visade sig från sin bästa sida. Det skulle ha varit mysigare om det hade kommit lite snö istället för regn. Men å andra sidan var det ju inte så kallt nu heller.

Och så lite mat på det- köttbullssmörgås med rödbetssallad!
Mysigt på Skansen

En pussplats
Stockholmsvy. Kommer gärna tillbaka på sommaren!
När vi strosat klart på Skansens julmarknad, tittat på de nordiska djuren (det skulle ha känts mera naturligt med Colin med) och druckit glögg gick vi tillbaka in till centrum för lite shopping och givetvis mera fika!

Tillbaka på hotellet var det skönt med en varm dusch efter hela dagen ute i rått och kallt väder. Jag passade också på att smaka på Apotekarens julmust som jag läst om i så många bloggar. Visst var den god, smakade julmust, kanske lite "mildare" i smaken än den vanliga Stockmos musten.

Kvällens middag intogs på Skitiga Duken. En rätt så ny restaurang som bara funnits i 1 månad. Vi blev inte direkt imponerade, av varken maten eller stället. Det skulle ha funnits så mycket potential med det fanns inte rätt personer på rätt ställe tyvärr... Till en början fick vi fel mat, och fick äta förrätten i skift eftersom de inte kom på samma gång. Björns biff till huvudrätt var inte den bästa. Tiramisun som jag beställde till efterrätt kunde man se på lång väg att den var halvfabrikat, i samma stil som Frödinges frusna tårtor. Ingen höjdare med andra ord. Stämningen skulle ha varit mysig på restaurangen om de hade valt musiken på ett annat sätt. Nu spelades någon form av svenska klassiker med bl.a. Tomas Ledin- Sommaren är kort. Det kändes inte riktigt rätt i december... En annan märklig händelse var att servitrisen kom och frågade om allt var bra med oss för tillfället, för hon undrade om hon kunde gå ut och röka... Varsågod bara, så länge du gör ditt jobb.
Men i övrigt hade vi en jättehärlig kväll! Det är inte så ofta man sitter på en middag hela kvällen med sin käresta utan att antingen stressa hem för att lösa av barnvakten, eller stressa med måltiden för att bordsherren (lilla gullungen) är otålig, eller vara tvungen att äta i skift för att den andra skall underhålla lilla gullungen. Jag blir alldeles varm inombords när jag tänker tillbaka på kvällen!

På söndag hann vi inte med så mycket mera än att äta frukost och sen söka oss mot flygplatsen. Väl på flygplatsen hade vi lite mera tid så vi strosade på i affärerna och drack en sista latte innan avfärd. Vilken tur att vi hade gullungen som väntade hemma för annars skulle hemresan minst sagt ha känts bitter. Vi hade en så härlig weekend så jag skulle gärna ha stannat längre, eller göra om det nu till helgen igen!

Vi hade som sagt en underbar resa! En perfekt 10-årsjubileumsresa!