fredag 19 december 2014

Saffransbullar istället för lussekatter

I år skippade jag de vanliga lussebullarna och bakade saffransbullar istället. Det är inte så länge som jag hållit på traditionen att baka lussebullar. När jag var liten var det inte något som vi bakade. Vi gjorde bara pepparkakor. Det är först i vuxen ålder som jag börjat inför lussebullsbak. Pepparkakor är det däremot rätt så sällan jag bakar. Eftersom jag vill ha mina pepparkakor tunna och krispiga är det så svårt att få dem perfekta när man gör dem själv. Det är lättare då att köpa Annas pepparkakor så vet jag att de är bra!
Det är ingen annan i familjen som gillar saffran så jag får ha alla saffransbullar för mig själv. Några gav jag ändå bort till en god vän så jag inte behöver äta saffransbullar ända in i februari. Trots att jag halverade receptet och gjorde bullarna väldigt stora blev det två fulla plåtar. Men i frysen håller de en tid i alla fall!
Receptet som jag använde var det här och det var riktigt bra. En bulle helt i min smak!

På väg in i ugnen
Det är få saker som slår nygräddade bullar, och dessutom saffransbullar!
Bakar ni lussebullar, eller pepparkakor?

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar