onsdag 29 januari 2014

Min träning (under &) efter graviditeten

Innan jag blev gravid var jag väldigt aktiv vad gäller träningen. Jag har aldrig i mitt liv varit i sådant bra skick som jag var när jag blev gravid, både konditionsmässigt och till muskelmassan sett. När jag blev gravid tappade jag all motivation till träning. Jag tyckte att jag hade världens bästa orsak till att bara ligga på soffan varje kväll och snaska på en massa gott. Till en början kan jag faktiskt skylla på tröttheten. Jag var så ofantligt trött i början av graviditeten, visst släppte det senare men jag hittade ingen motivation till träning efter det.
Jag försökte ta upp joggingen (som jag körde aktivt med för några år sen) och köra lite muskelträning hemma med vikter. Joggingen blev rätt så snabbt utesluten. Det kändes inte alls bra att springa med en mage som hoppade. Muskelträningen gav heller inte så mycket. När jag tränar vill jag se resultat men träning under graviditeten skall inte fokusera på att bygga upp muskler. Istället skall man försöka hålla den massan man redan har. Det här gjorde att jag inte hade lust att träna med vikter heller. Så det slutade med att jag gick upp 18,5 kg under graviditeten. De första kilon kom rätt så snabbt i början av graviditeten i och med att jag hade en så låg vikt till att börja med. Men de sista 5 (åtminstone) kilon var nog bara "trivselkilon".
Jag hade en väldigt enkel graviditet. Aldrig några värre krämpor. Och det har jag att tacka min tidigare träning för. Jag var i så bra fysiskt skick att graviditeten aldrig blev fysiskt tung för mig (psykiskt är ett annat kapitel). Jag är så tacksam över mitt dåtida jag för att jag tränade upp mig så att jag kunde njuta av det lilla livet som växte i mig för ett halvt år sedan och inte behöva dras med krämpor.
Efter graviditeten kom jag rätt så snabbt igång med lättare träning. Mycket vagnpromenader blev det under hösten och efter en tid började jag också jogga med vagnen. Under graviditeten skaffade jag Olga Rönnbergs bok "Träning för nyblivna mammor". Ett par veckor efter förlossningen började jag smått med några övningar därifrån. Det fokuserades mycket på andning och på att få kontakt med musklerna igen. Jag orkade tyvärr inte länge med de övningarna så efter några veckor lämnade jag bort Olgas träning. Under julen hade jag en paus i allt vad träning heter och frossade i allt gott. Jag hade tidigare bestämt mig för att börja träna "på allvar" efter julen och det här gjorde att jag inte hade den rätta motivationen att stå emot allt gott på julbordet. Jag bestämde mig då för att äta allt gott med rent samvete innan det hårda arbetet skulle börja.
Efter nyåret började jag träna mera på allvar. Som jag tidigare nämnt fick jag Paolos träningsbibel och den har jag tränat rätt så mycket ur. Nu har jag äntligen hittat tillbaka till BodyRock också. Det var en träningsform som jag använde innan jag blev gravid och det passar mig som handen i handsken. Under det första BodyRock träningspasset som jag tog för ungefär en vecka sedan sprudlade min energi. Jag var så glad över att ha hittat tillbaka till den sortens träning och framförallt att jag orkade med ett sådant träningspass, för svetten rinner minsann.
Nu försöker jag träna åtminstone fyra gånger i veckan. Jag försöker träna en viss del av kroppen per pass så att det blir benen, ryggen, magen och armarna. Nu när jag igen kör mera BodyRock så blir det tyvärr inte en lika stor uppdelning eftersom man ofta tränar hela kroppen och det är mycket kondition inblandat. Utöver "hemmaträningen" försöker jag också komma mig ut på vagnpromenader så ofta jag orkar. Nu just lockar det inte så mycket eftersom det är kallt och snöigt. Tack o lov att solen har börjat visa sig mera nu under dagarna så att man känner att man "är tvungen" att fara ut för att samla lite D-vitamin. Till våren tänkte jag försöka få tag i en begagnad joggingvagn. Jag har redan nu börjat söka efter någon men det verkar ännu inte vara en så stor marknad för sådant. Hojta gärna till om ni vet av någon begagnad, de nya är ju så dyra...
Som det ser ut nu tänkte jag försöka fortsätta träna enligt pågående schema. Hittills tycker jag att både jag och Björn har fått till träningen riktigt bra. Ofta har vi tränat tillsammans på kvällarna och Colin är då nöjd med att vara med och titta på oss skuttande galningar. De dagar vi har program på kvällen försöker jag träna på dagen. Ikväll skall vi på babysim så idag blev träningen på dagen. Och det lyckades riktigt bra. Jag fick till ett ordentligt BodyRock pass på 40 min så länge Colin sov i vagnen. Både innan jag började och efter att träningen var avslutad har han kallat på uppmärksamhet men under hela träningspasset sov han så sött. Tack kära son för att du vet vad som gör din mor glad.
Jag är glad att jag unnade mig en "träningsfri" period under graviditeten. Visst skulle det har varit lättare att komma i form efter graviditeten om jag varit aktivare då, men det är inget jag grubblar över. Tack vare att jag var i bra form innan graviditeten klarade min kropp också av att jag inte uppehöll den just då. Den hade muskelmassa "att ta av". (Inbillar jag mig i alla fall.) Under graviditeten njöt jag av min mage som bara växte sig större och större och orkade inte fokusera på mycket annat.
Idag har jag tappat alla gravidkilon, så som jag ser det. Jag är inte nere på samma vikt som jag var innan jag var gravid men det är nog inte heller min "balansvikt". Jag tänker inte att jag skall nå samma vikt nu heller. Jag fokuserar mera på hur kroppen känns och ser ut. Jag vill bli en stark och pigg mamma och träningen gör att jag kommer lite närmare det målet i alla fall. Dessutom vill jag skapa lika bra förutsättningar för kroppen att klara en till graviditet, lika galant som den gjorde förra gången, om vi vill försöka ge Colin ett syskon någon gång i framtiden. En graviditet är en väldigt stor påfrestning för kroppen men jag tror att man kan försöka göra graviditeten lättare genom att träna upp en stark kropp innan.

Familjen tränar tillsammans


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar