torsdag 9 januari 2014

Bra mat från grunden

Veckodagarna flyter ihop och jag håller inte riktigt reda på vilken veckodag det är. Nu när Björn börjat jobbat igen blir det lite mera rutin i vardagen i alla fall. Tänk att det är fredag redan imorgon och tack o lov veckoslutet är nästan utan planer. Vi skall ett varv in till centrum för jag tänkte skaffa nya glasögon och så skall jag försöka få tag i den nya muminmuggen, den med glasögonen i. Men jag tror tyvärr den redan är slut överallt... Jag tror också att vi skulle få besök någon dag. Men annars skall vi bara ta det lugnt. Och jag skall sticka!

Kommande födelsedagspresent


Colin fick nya vantar när de gamla blivit för små
Jag gav inget nyårslöfte i år men jag har en "plan" eller ett "försök" och det är att undvika halvfabrikat så långt det går och jag orkar. Sedan Colin kom in i vår värld har ingen av oss orkat laga ordentlig mat så vi har kört mycket med halvfabrikat. Nu börjar jag bli riktigt äcklad av de produkterna och tänker så långt det bara går göra vår mat från grunden. Som inspiration lånade jag två böcker av Nigella och en bok av Leila från biblioteket. Tyvärr visade sig Nigella böckerna inte gå hem hos oss, allt för krångliga ingredienser och "konstig" mat. Det skall vara lättlagat, inte ha en massa konstiga ingredienser som man inte hittar i vanliga mataffärer, nyttigt och framförallt variation till det vanliga som vi brukar äta. Ur Leila boken har jag prövat på några maträtter men ännu har jag inte hittat någon som jag känner att kommer att komma in på vår vanliga matsedel.

Nigella och Leila


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar