onsdag 24 oktober 2012

Påsklimpa till höststormen

Igår bakade jag detta goda bröd. Jag hittade det häromdagen bland mina recept och det var en "Sötsur påsklimpa", men för mig var det nog mera som en jullimpa på grund av kryddorna. Riktigt saftigt och gott var det. Dessutom börjar det dofta så gott i hela hemmet när det vankas nybakat. 





Efter min morgonpromenad ute i blåsten får jag nog inse att jag måste ta paus med promenader och jogginrundor en tid. Valpsjukan gör sig alltid påmind när jag är ute. Tidigare har det bara känts av när man kommit in och böjt sig neg för att ta av sig skorna. Men nu känns det till och med av under promenaderna. Vad jag hittills läst finns det väl inte så mycket annat att göra, låta benet vila. Sen så provar jag också med att duscha kallt och varmt och massera det lätt. Finns det någon som har någon mirakelkur mot valpsjuka eller måste jag helt enkelt bara hålla en paus i promenaderna en tid? Vilken tur att jag har mitt lilla hemmagym så att jag kan göra något i alla fall.

Sen till en annan sak. Jag har under en längre tid nu haft "problem" med mina höfter. När jag gör vissa övningar under träning, t.ex. sit ups eller någon övning där höftlederna vrids eller öppnas upp så knäcker det i höfterna. Det gör inte ont men det är obehagligt. Ibland får jag känslan av att höften skall "hoppa ur led", en obehaglig känsla som jag inte riktigt kan definiera. Men det gör aldrig ont, inte heller efter ett träningspass där det har funnits någon övning var häften "knakat" nu som då. Vad kan detta vara? Och till vem skall jag vända mig, massör, läkare, naprapat...? Det kan knappast vara hälsosamt att ha en höft som knäcker. Oftast också när jag sätter på mig byxor, när man liksom drar upp ett ben och sätter ner det igen så knäcker det. Något i höfterna som inte är som det ska vara. Men jag har ingen aning om vart jag skall vända mig. Kan en massör fixa något sådant eller... Någon som vet?



Jag ju min effektivitetsvecka så det är väl bara att bita i det sura äpplet och börja skriva.


Therese.   

4 kommentarer:

  1. Du borde kanske boka tid till en läkare först, som kan skriva remiss till röntgen. Du borde få på klart om höften är "skadad" på nåt sätt eller om det ser ut som normalt. Om allt ser bra ut kan du kanske gå till en naprapat och se vad han säger. Lycka till! / Monica :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bokade tid idag till läkare, 22.11 fick jag tid. Så kanske det sku visa vad jag har för fel då. :)

      Radera
  2. Valpsjukan ska maseras bort, jag kan visa dig hur. Det är extremt smärtsamt när den väl satt sig på benet. Muskeln skall "dras" bort från benet. Man kan ha valpsuka på insidan och utsidan av vaden.. Påminn mig om detta nästa gång vi ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså man kan massera bort den. Jag skall absolut påminna dig, även om du säger att det är extremt smärtsamt! Men jag är så förbenat trött på att ha det. Det är nog på utsida vaden som jag har det.

      Radera