torsdag 20 oktober 2011

Tankar som studierna

Den fruktade tenten är skriven! Det känns väldigt skönt kan jag säga. Imorse kändes det rätt så omöjligt. Det kändes som om jag inte kunde något. Men när jag satte mig ner i tentsalen och fick se frågorna rasade stickorden ner på pappret. Om jag inte blir godkänd i denna tent blir jag minst sagt förvånad. Jag kommer inte igenom med några höga poäng för det var nog en del jag inte kom ihåg men godkänd borde jag åtminstone bli. Nu är det igen bara det eviga väntandet på resultaten...
Igår när jag egentligen borde ha läst kollade jag igenom studieplanen och bestämde mig för vilka kurser jag skall gå. Det känns väldigt bra att ha allt under kontroll. Om jag följder schemat till punkt och pricka så kommer jag endast att ha en kurs nästa läsår, i period 2. Resten av tiden kan jag skriva på gradun. Den börjar jag i och för sig med nu redan efter jul men jag antar att det kommer att vara mycket jobb även det andra halvåret av skrivandet. Även om jag har hela studieplanen klar för mig så känns det väldigt diffust och oklart med graduskrivandet. Man har ju en del uppfattningar om den när man jämför med kandiskrivandet men detta är mycket mera utförligt och jag antar att kandin kommer att vara som en droppe i havet när man väl börjar på med gradun... Eller vad vet jag. Kanske de inte e så jobbigt att skriva. Bara en period innan jag har svaret. Det skall bli väldigt skönt att börja på med den i alla fall. Det känns skönt men samtidigt skrämmande att ha studieplanen helt under kontroll. Jag ser slutet på mina studier inom ett år ungefär men samtidigt blir man skrämd. Vad skall jag då syssla med? Börja jobba? Jag? Nåväl, det gäller att njuta av studietiden det sista året så att man är klart för arbetslivet senare. Eller så blir jag en sådan som aldrig får klart mina studier. Jag fortsätter med något annat när jag väl har en examen.
En sak är säker: det känns fruktansvärt skönt att ha en ledig långhelg! Nu skall jag börja helgfirandet med att fundera var vi skall spendera morgondagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar