lördag 22 mars 2014

Vackert arvegods

I fredags var jag och grävde i mammas garnförråd som hon övertagit efter mormor. Där bland alla garn och ett och annat halvfärdigt projekt som mormor lämnat efter sig hittade jag en riktig skatt! Ett par väldigt vackra och välanvända sockor.
Skaftet är helt ljuvligt och jag vet att det tagit en rätt så lång tid att sticka mönstret. Det syns som sagt att de är välanvända. Hälen på båda fötterna har blivit utbytta, troligen för att de nötts sönder. Sen har också båda "framfötterna" blivit utbytta för det syns en nyansskillnad vid halva foten. Antagligen har det blivit söndernött vid trampdynan som det kan bli efter flitig användning.
Förutom att de är riktigt vackra är de också en påminnelse om att man borde ta vara på det man har. Mormor var en riktig hejare på att ta tillvara på allt. (ibland kanske lite för bra...) När sockorna blev söndernötta stickade hon nya hällappar och bytte ut framdelen för att förlänga deras användningstid. Tyvärr är det inte något jag skulle göra i första taget... Men en påminnelse om att ta tillvara på våra saker skadar inte!
De vackra sockorna är lite för stora för mig men det struntar jag i. De här juvelerna kan man inte bara låta ligga i ett förråd.

Så vackert skaft! (ursäkta för kassa mobilbilder)

Aningen stora...

Ny hällapp

Ny hällapp på andra foten också

Ny tåspets



Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar