torsdag 15 september 2011

Scorpions 23.7.2011

Fredagen den 22.7 brummade jag, Björn, pappa och Monica iväg med husbilen till Tuuri. Jag hade fått två biljetter till Miljoona Rock i födelsedagspresent. Vi åkte iväg redan på fredag eftermiddag för att försöka få en husvagnsplats på campingen. Eftersom att det inte finns någon reservationsmöjlighet var det bara att hoppas på att campingen inte var full när vi kom dit.
Olyckligt nog hann vi inte få någon plats på fredagen så vi blev tvungna att övernatta på Tuuris parkeringsplats. Eftersom att vi kom på eftermiddagen dit så shoppade vi nu inget speciellt utan vi åt en utsökt middag på restaurangen och slappade sedan utanför husbilen med andra campare som inte heller fått någon plats på campingen. Att övernatta på parkeringsplatsen gick också helt okej, vi fick ju ligga och höra på Vesa som körde av och an med sin helikopter mitt i natten.

Tar det lugnt på parkeringen på fredag kväll.

På lördagen körde vi direkt klockan åtta på morgon till campingen för att få en plats. Där var det redan en lång kö med husbilar och -vagnar som också ville ha en plats. Tydligen så var de inte så vana med att ha så mycket folk på deras camping eftersom att de inte hade något kösystem, utan för att få en plats så var du tvungen att stå i kön vid receptionen och bara vänta tills någon lämnade campingen. Detta kunde ta hur länge som helst... Men som tur var så kom det en plats utan ström rätt så snabbt ledig. Pappa och Monica var snabba att ta den när de andra i kön velade och funderade om de ville ta en som inte hade ström. Då var det bara att köra in husbilen och äta morgonmål. Vi klarade oss hur bra som helst utan ström. Kaffet kokades som "förr i vääde".
Efter frukosten vandrade vi in mot shoppingcentret. Det var nu inget speciellt vi var ute efter utan strosade mest runt. Men ett och annat fick vi med oss. Visst, det är ett rätt så stort shoppingcenter, men jag kan inte förstå de som kommer körandes långväga för att handla där. Inte finns det något speciellt där och inte är det så billigt heller. Lite billigare än i en vanlig CM eller Prisma, men jag skulle nog inte komma dit för att shoppa loss... Det kan vara en trevlig utflykt med det är nu allt. Men som sagt något smått fick vi nog med oss hem i alla fall.
Efter shoppingen avnjöt vi en himmelskt god pizza i en restaurang som kunde funkat som en bastu... Väldans varmt med andra ord.
Tillbaka vid husbilen tog vi en tupplur medan regnet vräkte ner på husbilstaket och åskan gick. Efter en iskall dusch blev det dags att äntligen börja göra sig redo för konserten. De mörka molnen kom allt närmare men vi beslöt oss för att ge oss av med regnrockar i handväskan.

Vi hann till receptionen innan regnet började vräka ner. Vi stannade på en glasspaus i väntan på att det skulle lugna ner sig.

Vi gick några meter i det mildare regnvädret till nästa anhalt på vägen. Vid labyrinttimaailma avnjöt vi en kall samtidigt som vi försökte lösa deras kluriga knep och knåp.

När det hade slutat regna traskade vi in till festivalområdet. Det såg inte så lovande ut för resten av kvällen men vi hoppades på det bästa.

Ännu en liten väntan innan det blev dags. Schemat hade blivit ändrat p.g.a. av det kraftiga regnvädret och åskan så det var rätt så ovisst när Scorpions skulle börja spela. Visst det fanns många andra band som spelade men inget som jag skulle lyssna frivilligt på...

Vi såg lite av Negative när vi hade trängt oss in i publikmassan.

Men sedan var det dags!
Scorpions!

Gambä gubba...

Vi hade än en gång en jätte bra resa! Lite synd med vädret men vi hade tur eftersom att det inte regnade under tiden vi var på festivalområdet! Förhoppningsvis kommer det något liknande en annan gång så att vi kan göra om detta! Tack för födelsedagspresenten!