måndag 1 juni 2015

Sedan senast

Den första officiella sommarmånaden är här! Och nästa månad gifter vi oss! Jag kan ärligt säga att jag börjar känna mig lite stressad. Egentligen borde jag inte göra det, för det mesta är under kontroll. Allt löper på väldigt smidigt och saker blir fixade i en rasande takt. Ännu är det trots det mycket som skall göras och införskaffas. I det här skedet börjar det bli så att jag mest längtar till den stora dagen, när alla förberedelser är klara och vi bara får njuta av dagen. När jag känner så, försöker jag ta till mig det som alla sagt: att komma ihåg att njuta av tiden före också, för det är snabbt över. Så jag försöker njuta av den lite småstressiga vardagen och inte bara ha ögonen och sinnet inställt på den stora dagen. Som tur är har vi lilla spilivinken som verkligen ser till att vi lever i nuet. Han har ständigt nya upptåg och hyss på gång och trotset, det ser vi mer av för var dag som går.

 Här provar vi bröllopsoutfiten och den passade riktigt bra, förutom byxbenen som är lite för långa. Inget stort projekt att fixa bara modellen skulle behaga stå still... Skor behöver vi ännu hitta. Och på tal om skor, jag har börjat gå in mina skor. Lillpysen (och hans far också för den delen) har lagom roligt åt sin mor med finskor och sunkiga hemmakläder.

På lördag hade vi besök av min pappa och Björns föräldrar. Vi grillade och fikade gott utomhus och passade på att njuta av de varma solstrålarna.

Jag hade redan hunnit börja sörja det faktum att jag inte skulle få någon hemmagjord knäckig rabarberpaj i år. Där vi bodde tidigare hade vi rabarber på gården och det brukade bli till bl.a. saft, paj och kräm men nu har jag inte hunnit plantera någon rababer här ännu. Nu behöver jag dock inte sörja mera, pappa kom med en hel påse rabarber åt mig! Någon paj har jag inte hunnit göra ännu, men en kräm blev det i söndags till risgrynsgröten. (Jo man kan riktigt bra äta risgrynsgröt året om, hos oss är det ingen tomtegröt.) Resten av stjälkarna är nedfrysta i väntan på mera tid. Så Tack pappa för rabarbern, det var väldigt uppskattat! Jag ser fram emot många syrliga efterrätter under sommaren!

Vi for på en cykel/joggingrunda på lördagskvällen efter att gästerna åkt hem. När Colin höll på att somna bak på cykeln stanade vi på glasspaus. Det blev årets andra glass och den var himmelsk! Colin tyckte också att glassen var god om än lite för kall.

Sedan avslutade vi lördagen med en god sallad gjord på bl.a. pulled pork. Tänk att min sambo också accepterar sallader som middag nuförtiden!
Vi har lite ombyggnationer på gång i jobbet vilket medför att huvudingången är stängd. Sidoingången är öppen, men bara enligt vissa tider, man kommer inte in med sin egen elektroniska nyckel tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen. Det här gör att jag inte kan börja jobbet lika tidigt som jag annars gör. Tack vare det, kan jag sitta och njuta av frukosten och morgonkaffet i lugn och ro eftersom jag inte kan åka till jobbet "genast när jag är klar".

Och gröt kokad i kastrull är så mycket godare är microgröt!

Ikväll är andra kvällen Colin somnat utan tutt nu. Lite oroligare än vanligt har han varit. Han har inte frågat efter tutten men man märker att han har svårare att komma till ro. Han har varit utan tutt på dagsvilan sedan i fredags, även idag hos dagmamman hade det gått bra! Håller tummarna att vi slipper bakslag...

Tills vi hörs igen, ha de bra!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar