måndag 18 maj 2015

Weekendresa med min blivande man

Efter en riktigt bra helg är det alltid lika svårt att ta sig an vardagen på måndagsmorgon igen. Idag var precis en sådan dag. Vi hade en helt fantastisk tumishelg. Vi fick laddat batterierna, värdefull tumistid, checkat av många saker på bröllopslistan och en rolig upplevelse. Jag hoppas att vi ännu hinner med någon liten weekendresa under sommaren trots att det brukar vara fullbokat nästan varje helg då!

På fredag körde vi ner mot Helsingfors, med ett stopp vid Ikea i Tammerfors. Där fick vi handlat mycket nödvändigt och vi var otroligt snabba och effektiva. Något nytt till hemmet blev det just inte, det mesta var bröllopsrelaterat, förutom en ny pall till Colin och en kökslampa (som tyvärr inte riktigt passade).

På eftermiddagen började vi närma oss Helsingfors och hotellet. Det var riktigt grönt och somrigt längre ner i landet. På många ställen såg vi maskrosor som blommade för fullt längs med vägen. Man skulle inte ha trott att termometern bara visade 10 grader.

Hotellet vi bodde på var ett Holiday Inn i Gräsviken. Vi valde att bo nära hamnen så att det skulle vara smidigare att ta sig dit på lördagsmorgon. Hotellet var helt ok, så som Holiday Inn brukar vara. Det viktigaste av allt: frukosten hade allt det jag ville ha. (Milla, det fanns bacon.) Vi hade också en fin utsikt från fönstret.

Incheckade på hotellet infann sig en riktig semesterkänsla när man fick njuta av en kall öl och lite snacks.

Middag blev det sen på Faro. Stället var vackert, alldeles vid vattnet, men maten var tyvärr ingen höjdare. Mätta blev vi men det var rätt så smaklöst. Absolut inte värd sitt pris.

På lördagen blev det en tur till Tallin för att fylla bakluckan med drickbart. Allt gick förvånansvärt smidigt och vi fick allt det som vi skulle ha.

Men mycket väntande blev det här och där.

Vilken tur att sällskapet var så bra!

Ungefär en halvtimme hann vi vara på estnisk mark, sen var det dags att köra ombord på båten igen. Vi fick det vi kom för.

Vänta, vänta på att vi skall komma till Helsingfors. Vi kunde med gott samvete sitta på golvet med de andra ungdomarna eftersom vi är så unga. Vad som gömde sig i heltäckningsmattan vill jag helst inte tänka på...

Dags att ställa sig för kvällens middag, med ett glas skumpa. Chokladen som vi köpte på båten föll mig verkligen i smaken. Det tog inte länge förrän den tog slut....

Lördagens middag blev på en restaurang (pub?) som hette Meritähti. Ytterst märkligt ställe... Trots namnet hade det inget med havet att göra, varken inredningen, maten eller placeringen. Vi var helt ensamma på stället så man kände sig lite iakttagen. Ett lite sunkigt ställe men maten var helt ok, bättre än förra kvällen, men inga gastronomiska höjder.

Och så kom helt plötsligt söndagsmorgon och det var dags för hemfärd.

Vilken tur att vi numera har en liten busunge som gör det så mycket roligare att komma hem! Han hade haft det riktigt bra med mommo, Jan och moster. Sovit, ätit och uppfört sig. Det hade inte varit några problem alls. Sådant gör också att det känns så mycket roligare att vara borta, när man vet att han har det bra och inte driver de som sköter honom till vansinne. Han har "bysvett"!

Trots att vi kunde checka av mycket inför bröllopet under resan är det ännu mycket som skall införskaffas och fixas. Ännu känner jag ingen stress. Det är länge kvar...