måndag 11 maj 2015

Morsdagshelgen 2015

Morsdagen är en alltför stor händelse i mitt liv för att inte bli bloggad om!

Vi började firandet redan på lördag. Då hade vi bjudit in alla berörda mammor i våra familjer på morsdagskaffe. Det blev en lyckad eftermiddag som slutade med hockey och pizza. Trots att vi har 91 kvm till förfogande kändes lägenheten väldigt liten när fyra barn lekte lite här och där. Att alla musikinstrument och leksaker som låter fanns tillgängliga kan ha en betydande orsak till det hela.

På söndag var vi hemma med lilla familjen och firade i lite lugnare fart. Jag fick sovmorgon och sen stiga upp till uppdukat frukostbord med en massa godsaker. Till morsdagsgåva fick jag presentkort till Vasa Day Spa. Kommer väl till pass nu inför bröllopet. Jag grämer mig lite över att Colin var sjuk hela förra veckan, de pysslade säkert morsdagskort hos dagmamman denna vecka. Jag minns att Björn fick ett så fint kort till farsdag och det är något alldeles speciellt med det allra första pysslade kortet. Men, de kommer flera år...
Jag spenderade hela förmiddagen utomhus så länge solen sken. Till sällskap hade jag symaskinen, bl.a. två saker på bröllops-to-do-listan fick jag kryssa av. Till middag grillade vi gott och åt sen kalasrester till efterrätt.
På eftermiddagen gjorde vi inget speciellt. Jag tvättade klart alla fönster, tvättade lite kläder, kokade aroniasylt och blåste såpbubblor med Colin. En lugn och gemytlig dag helt enkelt. Och jag behövde inte byta en enda blöja!

Jag har varit väldigt dålig på att ta några foton under helgen. Det finns några få bilder som inte blivit bloggade om så de slänger jag in här.

Under ett av mina träningspass kraschade ett av redskapen... Vilken tur att vi skall till Ikea på fredag så att Colin får en ny pall. Jag däremot, får nog söka efter något annat. (Samma dag fick min telefon också två sprickor i skärmen, en otursdag minst sagt!)

Redan föregående helg tvättade jag fönstren på utsidan. På fredag påbörjade jag insidan och på självaste morsdag tvättade jag klart de resterande. Äntligen är det gjort. Fönstertvättning måste vara den tråkigaste hushållssysslan som finns.

På lördag hann vi med mycket innan gästerna kom, fördelen med att ha ett morgonpiggt barn. Jag bakade muffins, gjorde en sats köttbullar, tränade och så köpte vi äntligen en ny diskmaskin. Som vanligt hade de den inte i lager, men vi borde få den den här veckan!

Morsdagstårtan blev en lite annorlunda variant. Ingen grädd- eller marsipantårta. Jag gjorde en blåbäsmoussetårta på browniebotten (länk till recept). Den blev riktigt god, lite besvärligt att skära i browniebotten med en vanlig tårtspade bara.
Jag vet, gräddklickarna nertill är inte riktigt jämna... Men har man sällskap av en dryga 1,5-åring skall man inte haka upp sig på detaljer.

Och så lånade jag två bilder av syster från hennes blogg från lördagens firande.



Nu gäller det för min del att njuta av denna arbetsvecka. Från och med nästa vecka jobbar jag en dag extra, i några veckor framöver för att kunna ta lite ledigt kring bröllopet. Vilken omställning, att jobba fyra dagar. Men visst skall det gå det också. Jag får ha blickarna på bröllopet och hoppas att det regnar de dagar jag jobbar.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar