måndag 30 juni 2014

Mönstersockor till mig själv

Det var vid juletider som jag fastnade för mönsterstickning. Till julklapp hann jag inte sticka något större projekt med mönsterstickning (här finns alla julklappar som jag gjorde) eftersom jag hellre lägger tiden på att sticka åt så många som möjligt än att sticka mera invecklade projekt åt några.
Efter julen fick jag bättre tid att göra mera tidskrävande projekt. Först ut var Colins kusin som fick ett par sockor med mönstrat skaft (här), sedan var det svägerskan som fyllde och då fick hon dessa. Svärmor fick sedan likadana till morsdag eftersom hon önskade sig ett par likadana när hon fick se de som svägerskan fick. Till Colin stickade jag en tröja med mönstrat ok på (här). Men sen har det varit lite dött på handarbetsfronten. Så blir det ofta på sommaren. Ibland tar jag inte heller fram någon sticksöm på hela sommaren. Men så fick jag ett ryck och började färdigställa de mönstrade sockorna som jag påbörjat till mig själv. I lördags blev de klara. Äntligen! Och de passar ju utmärkt att använda redan eftersom vi tyvärr inte har berikats med någon varm sommar i år.

 Mönstret som jag har använt mig är av Drops design, hittas här. Det svarta garnet är sju bröder och det beige är nalle. Jag upplevde att när jag gjorde sockorna åt svägerskan och svärmor att de blev så tunga med bara sju bröder garn. Därför testade jag att sticka botten i Nalle och det gick riktigt bra. De blev lite tunnare och lättare än med bara sju brödet.

Hjärtan upptill och blommor nertill.

Jo jag har träningstights på mig. Tog bilderna igår innan jag for ut på löprundan när jag väntade på att regnet skulle upphöra. Orkade inte byta till helsvarta leggings....




Ser fram emot en kylig höst i dessa skönheter!
Och nu när de här är klara är julklappstillverkningen officiellt påbörjad. Tänkte sticka lite nu som då så att det inte blir för tråkigt och stressigt sen till hösten.


Therese

2 kommentarer:

  1. Fina sockor, det var ett riktigt handarbete, du brås på din mormor:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag får tacka de goda generna! :)

      Radera