onsdag 25 juni 2014

Midsommar 2014

Midsommarhelgen spenderades till största del i hemmets lugna vrå, ensamma med lilla familjen. Det var första gången som jag inte besökte en en villa under hela helgen. Jag brukar vara av den åsikten att man åtminstone någon gång måste ut till havet, och det brukar inte kännas som midsommar om jag inte besökt villan. Denna midsommar var ju vädret verkligen inte något villaväder och vi hade (har) massor att fixa här hemma så det kändes riktigt bra att "bara" vara hemma. Vi hade det mysigt med familjen. Men nog måste jag medge att det inte kändes som midsommar när det inte blev något bastubad eller grillmiddag utomhus. Men som jag tidigare konstaterat förändras rätt så mycket när man fått barn. Man blir kanske lite bekväm... Det är så mycket skönare för alla inplanerade om Colins rutiner inte störs alltför mycket och om han får börja sova i egna sängen när det blir till kvällen. Någon gång skall vi nog ändå fara ut till villan ännu i sommar, bara vädret blir bättre!

På fredag pysslade vi på med ett och annat. Björn renoverade och fick Colins rum så pass klart att han kunde sova där första natten. Jag plockade blommor och pyntade terrassen. Vi grillade gott och avnjöt en god middag tillsammans.

Mitt förkläde är väldigt gammalt, men skulle aldrig kunna göra mig av med det. Här skulle jag garnera en cheesecake med jordgubbar och ville inte riskera röda fläckar på min vita topp.

Matförberedelser. Vi var så hungriga att den färdiga maten inte hann dokumenteras.
Den blombeklädda terrassen.
Dikesblommor är också vackra!


Här satt jag en liten stund när Colin sov och solen faktiskt visade sig, men varmt var det ju inte...


Men det ser ju åtminstone varmt ut.

De vackra dukhängarna fick jag av mamma till inflyttningspresent.

Vår terrass. Bara vi hinner någon kväll skall vi fara och köpa ett utemöblemang... Tur att det ännu varit så kallt väder så några måltider utomhus inte har varit aktuella.

Björn väntar på maten.
Medan grillmästaren fixade maten.

Colin hjälpte självklart också till.

Lilla familjen i vårt egna hem!

Colin och mamma e festfina.



Midsommarens kaka. Det blev en apelsin- och rabarbercheesecake i år.
 På lördag hade vi inga speciella planer. Jag hade tänkt mig en löptur, men Colin passade på att sova så gott under sin eftermiddagstur att det hann bli kväll innan han vaknade. Därmed försköts mina planer och någon löptur hanns inte med. Istället blev det familjemiddag och en liten cykeltur runt vårt nya område. Uppskattar verkligen att Colin trivs på cykelstolen. Vi har hunnit vara några gånger in till centrum cyklandes och bara det blir varmare blir det säkert ännu oftare. Cykelvägen från Gerby in till centrum är riktigt bra.
På lördagkväll blev det mys med Scrabble för de vuxna. Visst är det så att man vinner om man lyckas få ut alla sina brickor? Även om den andra lyckas få mera poäng... Så borde det ju vara!
 På söndag hade jag och Björn planerat in en resa till Ikea. Colins fammo och faffa kom och skötte honom så länge så vi fick fara i lugn och ro på tumanhand. Vi hittade nästan allt vi skulle ha. Och skulle vi ha haft en större bil skulle vi nog ha införskaffat mera nödvändigheter. Nu fick vi inte plats med utemöbler, vitrinskåp och en fåtölj. Utemöbler och vitrinskåp har jag spanat in från Jysk. Fåtöljen är inte något som det är bråttom med så den får lämna en stund ännu tror jag.
Läste ut boken om Knutas och de andra i bilen på väg till Ikea. Har börjat att gilla Jungstedts böcker. På vägen hem avancerade min stickning riktig bra. Jag är på gång igen!
Midsommarhelgen var sammanfattningsvis en riktigt skön och lugn helg. Visst saknade jag villan, men vädret gjorde det lite "lindrigare". Och det faktum att det alltid finns så mycket att fixa på med här hemma gör att man gärna också är hemma och kryssar av saker på to-do listan. Vill man läsa om midsommaren förra året kan man göra det här.
Till midsommar hör det alltid till att jag bakar någon god kaka och jag är inte en sådan som kör ett standard recept. Jag vill alltid prova något nytt, annars tycker jag det är tråkigt att baka. Ifjol blev det en sådan här kaka. 

Nu hoppas vi att vädret skall vända och att sommaren börjar visa sig. Hörde på radion att det idag skulle vara den kallaste dagen och sedan skulle det börja bli varmare. Hoppas värmen kommer snabbt och den inte låter vänta på sig.

Therese

4 kommentarer:

  1. Ja visst förändras livet en hel del sen man fick barn. Tidigare viktiga saker/traditioner har inte så stor betydelse längre, man nöjer sig med de små. Vad mysig terass ni har förresten, den ser ut att vara högt uppe? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Prioriteringarna förändras nog. Ja, visst har vi. Jag är riktigt förtjust i den! Marken sluttar lite där var terrassen är så den är nog lite upp från marken. :)

      Radera
  2. Hejsan! Vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Roligt att du hittat hit! Tack så mycket!

      Radera