fredag 14 maj 2010

Första veckan avklarad

Jahass, då var första veckan på det nya jobbet avklarat och jag lever ännu. Det är flera gånger invecklare mot vad jag hade föreställt mig. Men det är bara att bita i det sura äpplet och öva och inte vara rädd för att göra saker på egen hand. Ibland kan det gå på tok, som det gjorde idag, men sånt händer. För er som har missat det kan jag ju säga att jag jobbar på Ahola transport i sommar, som transport assistent. Min uppgift är att boka in körningar i systemet och fakturera. Det kan väl inte vara så invecklat tänkte jag. Men nu har jag förstått att det är lite svårare än vad det kanske låter. Men jag tycker att jag har skött mig relativt bra hittills. Jag kan boka in det mesta, förutom idag då jag hade gjort flera dubbelbokningar, men det är sådant som händer. Hoppas inte att J har blivit alltför stressad på mina små misstag. Men om han har blivit är det tur att han nu har fått semester och får komma tillbaka då jag förhoppningsvis kan lite mera. Faktureringen har jag börja sköta lite mera på egen hand. Men jag är inte så säker på det ännu så att jag skulle våga skicka iväg en faktura utan att L har granskat den. Tur att L har långt tålamod och orkar förklara sakerna gång på gång när jag redan har lyckats glömma dem.
Och vilken sommarvärme vi har fått, alldeles underbart att kunna gå barfota och i shorts klockan åtta på kvällen och inte ha det minsta kallt. Och jag ser så framemot en dag i solstolen imorgon. Jag håller tummarna för att det inte skall bli dåligt väder.
Igår var ju en ledig dag och då spenderade jag den utomhus med bl.a. biltvättning och korsordslösning. När B kom hem från jobbet (Han jobbade igår och var ledig idag istället) så grillade vi sommarens första korv, och det var ljuvligt kan jag meddela. Det finns inget som slår sommarens första grillade korv.
Förövrigt njuter hunden till max nu när jag och B bor hemma. Han har varit alldeles till sig de senaste dagarna. Så fort man satt sig i soffan har han hoppat upp i famnen utan att ens titta på en före. Han är så rädd att vi skall flytta bort igen att han tar tillvara all tid han kan få med oss. Till och med med B vill han gosa. Och han brukar inte vara den som han vänder sig till annat än när han vill leka. Men ikväll sover vi i Lappfors så då får han vara själv hemma, förutom de stunderna pappa kommer hem för att gå ut med honom en stund. Men imorgon skall vi nog styra kosan mot Bennäs igen så behöver han inte vara ensam mera. Hoppas bara att talko arbetet B måst på imorgon tar så länge. Jag vill ju hinn njuta lite av helgen med honom också.
Det glömde jag ju att nämna, genom jobbet så får vi en del rabatter som jag kommer att utnyttja till max i sommar. Det kompenserar absolut den lite dåligare lönen, men man kan väl inte kräva alltför mycket de första sommaren.
På ta om första sommaren på ett nytt jobb. Jag jobbade ju på mitt gamla jobb på morsdag och det gick hur bra som helst. Det var som att jag aldrig hade slutat heller. Så fort förklädet åkte på kom rutinerna tillbaka igen. Även om jag trivdes kändes det skönt att veta att jag inte behövde fara tillbaka dit i måndags. Nu får jag sitta inne på ett svalt kontor med regelbundna mat och kaffepauser. Det är jag absolut inte van med. Förut har jag haft en halvtimmes matpaus och that´s it, men nu är det ju pauser för jämnan känns det som. Men dagen går så mycket snabbare då.
Jag hoppas att jag skulle hinna och köpa lite blommor nästa vecka. Är sugen på att plantera och göra det fint där hemma. Det blir så mycket trevligare då. Men mittiallt kommer det en köldknäpp ännu och så dör blommorna. Nåja, vi får se vi får se..
Tack för er uppmärksamhet den här gången! Tyvärr har jag inga bilder att bjuda på, en annan gång..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar