måndag 10 februari 2014

Ta vara på tiden

19.9.2012 var jag med min syster till Kokkola, Iguana tattoo, för att ta min sjätte tatuering. Vill ni läsa om mina tidigare tatueringar kan ni göra det här.

Tatueringen har jag, som alla andra, själv designat. Jag har inte ritat den helt från scratch utan byggt ihop den utav bilder och delar som jag gillat. Jag skulle gärna rita alla mina tatueringar helt själv men eftersom jag inte är någon bra tecknare låter jag bli...
Motivet för tatueringen är ett timglas och texten "Time flies, do what you love, love what you do". Vår tid här på jorden är begränsad. Vi har bara ett liv, här och nu. Tiden rinner iväg och vi borde inte slösa den tiden med att göra sådant som vi inte tycker om.



Nu menar jag inte att vi skall leva vår dag som den sista och strunta i alla begränsningar och bara göra sådant som är roligt. Till livet hör också att göra sådant som man tycker mindre om. Till livet hör tråkigheter och "måsten". Mycket som händer i livet kan vi heller inte påverka. Trots allt detta borde vi ändå försöka tänka på att inte slösa bort vår tid på sådant som vi inte tycker om.
Hur vi lever vårt liv kan vi till en rätt så stor del ändå påverka. Till exempel vårt jobb. Man borde försöka hitta ett jobb som man trivs med och inte slösa bort de flesta av dygnets vakna timmar på ett jobb som man vantrivs med. Visst, ibland kan du bli tvungen att jobba med sådant du inte trivs med och inte vill göra, för att det kanske inte finns något annat jobb tillgängligt för tillfället. Det viktiga här, är då att man försöker hitta ett annat jobb och är aktiv med att försöka ändra på den situationen som inte känns bra. Om du bara nöjer dig med jobbet som du inte trivs med, men ändå går och gnäller över det utan att försöka göra något åt det. Då borde du ta dig en funderare.
I liknande situationer vill jag ha min tatueringen som en påminnelse. De saker jag kan inte trivs med och kan påverka borde jag försöka vara aktiv med att försöka göra något åt. Min tid är begränsad och jag vill försöka leva det så att jag känner att jag trivs med mitt liv.






Nästa tatueringen är under konstruktion och den kommer givetvis att ha med Colin att göra. Lite knepigt blir det nu med att hitta en bra tidpunkt att göra den. Jag skulle gärna göra den under vintern så att den hinner läka ordentligt innan våren och sommaren kommer. Då blir den mera utsatt för t.ex. solens strålar. För tillfället har vi babysim varje onsdag och man skall nog inte simma så tidigt med en färsk tatuering. Nå, det löser sig....


Therese

1 kommentar:

  1. Så sant såå, man skall ta vara på tiden! Det är en fin tatuering. Kram mamma

    SvaraRadera