fredag 19 mars 2010

Fredag..

Fredag än en gång. Skönt. Ikväll blir det skiftesmiddag med HankMark styrelsen. Imorgon skall vi bara ta det lugnt här i Vasa. Längesedan vi har spenderat en helg tillsammans här. På söndag blir det kalas. B skall ha 21 års kaffe. Allt börjar nästan vara bakat. Bara den sista touchen som skall fixas.
I onsdags var jag värdinna för ett MaryKay party här i Vasa. Det var riktigt trevligt. Tre produkter fick stanna hos mig. För varje gång jag använder de känner jag bara hur huden blir lenare. Förhoppningsvis skall min problemhy bli mindre synlig. Har provat många sorter men ingen som skulle funka ordentligt. Kanske jag hittat den rätta nu. Lets hope so!
Det märks att man börjat komma igång med en ny period nu. Kalendern blir mera och mera fylld med deadlines och inlämingsuppgifter. Men än så länge känns det inte omöjligt.
Jag hade enormt tur att min vän J drog med mig på finska kursen som började förra perioden och håller på ännu den här perioden. Igår berättade nämligen finska läraren att det kommer att blir mycket mera strängare att gå den kursen. Och den är obligatorisk så man måste klara den. Nu fungerar det så att man skriver ett tasotesti för att se på vilken nivå man är. Om läraren sen tycker att man borde förbättra ytterligare på sina kunskaper så börjar man med den muntliga kursen för att öva upp kunskaperna och sen får man gå den skriftliga. (Båda två är obligatoriska) Men till nästa år kommer det att ändra så att man behöver göra ett muntligt tasotesti också. Är man inte tillräckligt bra måste man kanske gå en förberedande muntlig kurs inför den egentliga. Tänk vilket mera jobb. Det är i och för sig en bra sak att man får lära sig bättre för jag känner verkligen inte att jag kan såpass flytande finska som jag skulle vilja klara av. Inte business språket åtminstone. Så i slutändan kanske det är ett bra system. Men i dagsläget skulle jag inte ha ork att gå flera kurser. Men det är ännu bara spekulationer i hur de skall lösa systemet. Men det kanske blir på det sättet som jag beskrivit ovan. Tack J för att du går kursen nu så att jag också gör det!
Tänkte bara tillägga att vi kanske skall beställa COB biljetter. Wonderful!



MaryKay produkterna som jag köpte




Kakan jag bjöd på under MK kvällen. Blev kanske inte så lyckad som jag hoppats på. Men ätbar var den åtminstone.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag började fundera, du går ju på hanken, vem har du till finska lärare? min faster jobbar nämnligen där som finskalärare, ifall det skulle vara henne du har? Marit Nilsson-Väre heter hon :)
    Pernilla

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jo jag har nog henne som finska lärare. :) Hon berättade faktiskt om dej och din syster och när hon hade fått barn här för en tid sedan. :)
    Det var redan första gången vi hade finska så frågade hon en annan kille i klassen om han kände Johnny, för han hette också Wik i efternamn. Men han kände inte honom men då sade jag att jag känner honom och då började hon förklara att hon var din faster. :) Tänk vilken liten värld vi lever i.

    SvaraRadera