söndag 28 september 2014

Colins 1-års kalas

Lördagen den 2.8 blev det dags att ställa till med kalas. Vi skulle fira att Colin fyllt 1 år. Jag hade stora planer på ett ordentligt kalas med många gäster och hela faderullan. Tyvärr var lördagen den 2.8 inget lyckat datum. Hälften av de inbjudna gästerna hade redan andra planer... Det blev ett litet och intimt kalas med bara de närmsta då istället. Och visst funkade det också! En del av de inbjudna gästerna har varit på "privat kalas" senare.

Det mesta på kaffebordet hade jag bakat, tillsammans med Colin. Han gillar verkligen att vara med i köket. Helst vill han sitta på bänken och se på när man vispar och nu som då vispa med en slev själv. Det gick alltså hur bra som helst att baka till kalaset med en nyfiken 1-åring. På bordet fanns det rågchips i två olika smaker med en räkostfyllning till, salta knyten med skinka, muminkex, choklad- och mandelbiscotti, citronrutor, färskostbrownies, vattenmelon och självklart tårtan. Jag tycker det är så roligt att baka tårtor när man än så länge själv får bestämma vad de skall innehålla och hur de skall se ut. Värre blir det när Colin blir större och själv bestämmer att han skall ha någon invecklad disney figur eller liknande...


Tårtan var fylld med nutellafluff och hallonmousse. Ovanpå var det vitchokladkvarg som jag hade färgat med blå hushållsfärg. Muminfiguren är gjord i sockerpasta (färdigköpt). Här hittar ni alla fyllningar.

Vädret var vackert den så vi kunde dricka kaffet utomhus på terrassen. I skuggan dock, för varmt var det i solen minsann!




Colin fick självklart smaka tårtan, men det var nog ingen riktig smakupplevelse. Vitchokladkvargen tog han två skedar av men sedan ville han själv mest klotta i tårtbiten. Vattenmelonen smakade bättre!

På sitt 1-års kalas får man dricka ur pirat muggar.


Till kalaset hade jag också pysslat lite dekorationer. Tyvärr kom jag inte alls ihåg att fota dem förrän flera veckor senare. Då fanns endast pomposen uppe...





Förutom pomposen hade vi självklart ballonger lite här och där. Ett band med vimplar hade jag också gjort. Gjorde en ruta för varje bokstav i COLIN 1 ÅR. Kalset hade ingen tydlig röd tråd gällande dekorationer och färgtema, plockade helt enkelt ihop det jag tyckte var fint. Och som sagt, än så länge hade Colin inte så mycket att säga till om. Det gäller att passa på då!
Jag tror att Colin fick ett fint kalas och han fick definitivt många fina presenter!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar