söndag 1 november 2015

Veckans vegetariska

Jag försöker som sagt få in minst en vegetarisk rätt per vecka. Den här veckan blev det en soppa som Colin tycker riktigt mycket om. Han äter alltid minst två portioner av den.  Ursprungsreceptet jag brukar använda mig av är det här.
Morotssoppa (4 portioner)
4-5 stora morötter
2 potatisar, mjöliga
2 mellanstora palsternackor
1 stor vitlöksklyfta
1 gul lök
1 tsk torkad timjan
2,5 dl valfri grädde
2 buljongtärningar
8 dl vatten
1 msk smör eller olivolja
salt och peppar
Hacka lök och vitlök och fräs på låg värme i matfettet i en gryta tills de blir mjuka. Skala och hacka rotfrukterna i lagom stora bitar och häll ner dem i grytan tillsammans med resten av ingredienserna, förutom grädden och låt koka tills att rotfrukterna är mjuka. Häll i grädden, mixa med mixerstav och smaka av med salt och peppar.

Som vanligt gör jag mina egna ändringar: palsternacka har jag aldrig haft i, men bl.a. batat är gott att sätta med, och sen gör jag den flera gånger större så att den skall räcka flera dagar.

Sen äter vi givetvis något bröd till. Redan förra veckan bakade jag ett nytt bröd: rödbetsbröd enligt detta recept.  Det var helt ok, men inget jag tror att jag gör igen. Det finns nog det som smakar godare när man en gång tar sig tiden att baka bröd.

Rödbetsbröd- bara för att inlägg utan bild är så tråkigt lånar jag bild på brödet. Bildkälla.
Nu gäller det att börja fundera ut vad nästa veckas vegetariska rätt skall vara. Något med rödbetor tror jag bestämt eftersom vi har rätt så mycket av dem i kylskåpet ännu.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar